Bijlage 1 Technische kaders voor de meerjarenbegroting 2026-2029
Algemeen | ||||
• | Uitgangspunt is reëel begroten (volledig, realistisch en haalbaar) | |||
---|---|---|---|---|
• | Structurele lasten worden gedekt door structurele baten | |||
• | Voor de bepaling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds wordt in de begroting 2026 uitgegaan van de meicirculaire 2025 | |||
• | De meerjarenraming is gebaseerd op constante lonen en prijzen | |||
• | Bedragen voorzien van een plusteken (+) zijn voordelen (V), bedragen voorzien van een minteken (-) zijn | |||
• | Stelpost onvoorzien (bedrag per inwoner) | € 0,50 | ||
• | Aantal inwoners op 1 januari 2025 1) | 50.941 | ||
• | Loonontwikkeling | |||
• | Salarissen o.b.v. de verwachte loonvoet sector overheid CPB | 6,0% | ||
• | Inflatiecorrectie op basis van HICP 2025 2) | 3,50% | ||
Met uitzondering van: | ||||
• | Jeugdwet, Wmo en Huishoudelijke | 4,24% | ||
• | Subsidies met hoge looncomponent 4) | 4,75% | ||
• | Leerlingenvervoer 5) | 1,5% | ||
• | Sociale dorpsteams 6) | 4% | ||
• | Contractafspraken sportaccommodaties 7) | 3,8% | ||
Budgetaanpassingen/Inflatiecorrectie | ||||
De onderstaande aanpassingen betreffen basisaanpassingen. Daarboven op kunnen nog aanpassingen komen naar aanleiding van bezuinigingen of (leges)tarieven die als kader een kostendekkendheidsgraad van 100% hebben. | ||||
• | Onroerende Zaak Belastingen | 3,5% | ||
• | Toeristenbelasting | 3,5% | ||
• | Forensenbelasting | 3,5% | ||
• | Hondenbelasting | 3,5% | ||
• | Marktgelden 8) | 3,5% | ||
• | Begraafrechten 8) | 3,5% | ||
• | Leges 8) | 3,5% | ||
• | Rente kortlopende leningen | 0,00% | ||
• | Rioolrecht 8) | 100% kostendekkendheid | ||
(inclusief spaarvoorziening 3%) | ||||
• | Afvalstoffenheffing 8) | 100% kostendekkendheid | ||
1) | CBS-opgave van het aantal inwoners op 1 januari 2025. | |||
2) | We hanteren de HICP met als peildatum 1-2-2025. Herberekening vindt eventueel plaats bij het opstellen van de begroting. | |||
De HICP is de geharmoniseerde index voor consumentenprijzen. Deze vertegenwoordigt een voor de Eurozone representatief “mandje” van goederen en diensten. zie https://www.inflation.eu/nl/inflatiecijfers/nederland/historische-inflatie/hicp-inflatie-nederland-2025.aspx | ||||
3) | Op de budgetten Jeugdwet, Wmo en huishoudelijke hulp wordt op basis van regionale afspraken de | |||
4) | Voor een aantal grote subsidies hanteren we het gemiddelde van de HICP en de loonontwikkelingen. | |||
5) | Voor leerlingenvervoer wordt geïndexeerd op basis van regionale afspraken (NEA-index). Index is voorlopig gebaseerd op jaar 2025. De index over 2026 is op het moment van publiceren kaderbrief 2026 nog niet bekend. Herberekening vindt eventueel plaats bij het opstellen van de begroting. | |||
6) | Voor de bijdragen aan de Stichting sociale dorpsteams geldt de index CAO - sociaal werk. Herberekening vindt eventueel plaats bij het opstellen van de begroting. | |||
7) | In een aantal contracten met exploitanten van sportaccommodaties is de CPI (2015=100), maand augustus opgenomen. Bij het opstellen van de kadernota is 'maand februari' het gebruikelijke cijfer om te hanteren in de afgelopen jaren. | |||
8) | Uitgangspunt voor de tarieven is maximaal 100% kostendekkendheid. Voor een aantal specifieke tarieven is hier |